MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

TALAK / BOŞANMA

<< 2441 >>

2- Boşama Adabı

 

1. Abdullah b. Ömer

 

- - (-)

18183 (1)- Nafi' bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızken bir talakla boşadı. Babası Hz. Ömer durumu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) söyleyince onu geri döndürmesini, bir hayız dönemi daha geçirip temizlenmesini beklemesini, sonra da onunla ilişkiye girmeden boşamasını emretti ve: 'Allah'ın da kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur" buyurdu. Bundan dolayı İbn Ömer'e, karısını hayızken (üç talakla) boşayan adamın durumu sorulduğu zaman şöyle derdi: "Ben de karımı hayızken bir veya iki talakla boşamıştım. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu geri döndürmemi, bir hayız dönemi daha geçirip temizlenmesini beklememi, sonra da onunla ilişkiye girmeden boşamamı emretti. Şayet sen onu hayızken üç talakla boşamışsan Allah'ın boşama konusunda sana emrettiğine karşı gelmiş ve karın senden bain (yeniden nikah gerektiren) bir şekilde boşanmış olur.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric. Buhari, (5332), Müslim (3647), Bhu Davud (2180) ve Nesai (6/213) rivayet ettiler.

 

 

 

 

18184 (2)- Sillim b. Abdullah bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızken boşadı. Babası Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sorunca: ''O'na karısını geri döndürmesini ve kadın temizken veya hamile iken boşamasını söyle!'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Bu kanalla Müslim (3650), Ebu Davud (2181), İbn Mace (2023), Tirmizi (1176) ve Nesai (6/141) rivayet ettiler.

 

 

 

18185 (3)- Yunus b. Cübeyr bildiriyor: İbn Ömer'e, karısını hayızlı iken boşayan kişinin durumunu sorduğunıda şöyle karşılık verdi: Abdullah b. Ömer' i tanır mısın? O da karısını hayızlı iken boşamıştı. Babası Ömer, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gidip bunu sorunca Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Karısını geri döndürmesini, yine de boşamak isterse iddeti gözetmesini veya temizken boşamasını söyle'' buyurdu." Ona: "Peki, hayızlı iken yapılan o boşama bir talak olarak sayıldı mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "Neden sayılmasın! Kişinin iradesizliği ile akılsızlığı, yaptığı boşamayı geçerli kılmayacak mı?" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (5252, 5258, 5333), Müslim (3652-6), Ebu Davud (2184), İbn Mace (2022), Tirmizi (1175) ve Nesai (6/141) rivayet ettiler.

 

 

 

18186 (4)- Yunus b. Cübeyr bildiriyor: İbn Ömer'e, karısını adetli iken boşayan kişinin durumunu sorduğumda: "Abdullah b. Ömer'i tanır mısın?" dedi. "Tanıyorum" dediğimde ise şöyle dedi: "O da karısını adetli iken boşamıştı. Babası Ömer, Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gidip bunu sorunca Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) karısını geri döndürmesini ve iddetini gözeterek boşamasını emretti."

 

[Sahih]

 

 

 

18187 (5)- Nafi' bildiriyor: Abdullah hayızlı iken karısını bir talakla boşadı. Babası Hz. Ömer gidip durumu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sorunca ona şöyle buyurdu: "Abdullah'a söyle, karısını geri döndürsün. Hayızından temizlendikten sonra bir daha hayız olmasını ve ondan da temizlenmesini beklesin. Temizlendikten sonra boşayacaksa onunla ilişkiye girmeden boşasın. Yanında tutmak isterse de tutabilir. Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur.''

 

[Sahih]

 

 

Diğer tahric: Nafi kanalıyla Malik (1683), Buhari (5251), Müslim (3643-6), Ebu Davud (2179), İbn Mace (2019) ve Nesai (6/179) rivayet ettiler.

 

 

 

18188 (6)- Salim b. Abdullah bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızlı iken boşadı. Babası Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildirince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona karısını geri döndürmesini ve kadın temizken veya hamile iken boşamasını söylé!'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

18189 (7)- Enes b. Sirin der ki: İbn Ömer karısını hayızlı iken boşadı.

Babası Hz. Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildirince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona karısını geri döndürmesini ve kadın temizken boşamasını söyle'' buyurdu."

 

[Sahih]

 

Behz rivayeti şöyle devam eder: Ona: "Peki, hayızlı iken yapılan o boşama bir talak olarak sayıldı mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "Neden sayılmasın! Kişinin iradesizliği ile akılsızlığı, yaptığı boşamayı geçerli kılmayacak mı?" karşılığını verdi.

 

Diğer tahric: Buhari (5252) ve Müslim (3657-9) rivayet ettiler.

 

 

 

18190 (8)- Ebu'z-Zübeyr bildiriyor: Abdurrahman b. Eymen'in İbn Ömer'e (boşama konusunda) soru sorduğunu işittim. İbn Ömer şöyle dedi: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Nebi! Kadınları boşayacağınızda, onları id detlerini gözeterek boşayın"[Talak 1] ayetini "........" lafzıyla okudu.

 

Diğer tahric: Müslim (3661-3) ve Ebu Davud (2185) rivayet ettiler.

21933 (1)'de tekrar edecektir.

 

 

 

18191 (9)- Salim bildiriyor: Babam İbn Ömer karısını hayızken boşadı. Bunu babası Hz. Ömer'e zikredince Ömer de Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gidip durumu bildirdi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de ona: ''Bu hayızından sonra bir daha hayız görüp temizlenene kadar yanında tutsun. Sonra boşamak isterse Allah'ın emrettiği şekilde boşasın. Yanında tutmak isterse de tutsun'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

18192 (10)- Hanzale bildiriyor: Salim'e kişinin karısını hayızken boşaması konusu sorulunca: "Böylesi bir boşama caiz değildir. Zira İbn Ömer de karısını hayızken boşamıştı. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu döndürmesini emredince o da karısını döndürdü" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

18193 (11)- Nafi' bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızlı iken boşadı. Babası Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zikredince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Ona söyle, karısını geri döndürsün ve temizleninceye kadar yanında tutsun. Bir daha hayız olup temizlendiği zaman ister başarı isterse de yanında tutar. Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Daha uzun bir metinle Malik, Muvatta'da (2/96) rivayet etti.

 

 

 

18194 (12)- Nafi' bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızken bir talakla boşadı. Babası Hz. Ömer durumu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zikredince onu geri döndürmesini, bir hayız dönemi daha geçirip temizlenmesini beklemesini, sonra da onunla ilişkiye girmeden boşamasını emretti ve: ''Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur'' buyurdu. Bundan dolayı İbn Ömer'e, karısını hayızken boşayan adamın durumu sorulduğu zaman şöyle derdi: "Şayet karını hayızken bir veya iki talakla boşamışsan Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in emrine göre onu geri döndürür, bir hayız dönemi daha geçirip temizlenmesini bekler, sonra da onunla ilişkiye girmeden boşarsın. Ancak üç talakla boşamışsan Allah'ın boşama konusunda sana emrettiğine karşı gelmiş ve karın senden bain (yeniden nikah gerektiren) bir şekilde boşanmış olur."

 

[Sahih]

 

 

 

18195 (13)- Enes b. Sirin bildiriyor: İbn Ömer'in: "Karımı hayızlı iken boşadım. Babam Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildirince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona karısını geri döndürmesini ve kadın temizken boşamasını söyle!'' buyurdu" dediğini işittim. Ona: "Peki, bunu bir talak olarak saydı mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "Neden sayılmayacak!" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

 

 

18196 (14)- Yünus b. Cübeyr bildiriyor: İbn Ömer'in: "Karımı hayızlı iken boşadım. Babam Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildirince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona karısını geri döndürmesini ve kadın temizken istiyorsa boşamasını söyle'' buyurdu" dediğini işittim. Ona: "Peki, hayızlı iken yapılan o boşama bir talak olarak sayıldı mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "Neden sayılmasın! Kişinin iradesizliği ile akılsızlığı, yaptığı boşamayı geçerli kılmayacak mı?" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

 

 

18197 (15)- Ebu'z-Zübeyr der ki: Abdurrahman b. Eymen'in İbn Ömer'e: "Karısını hayızlı iken boşayan kişi hakkında ne dersin?" diye sorduğunu işittim. İbn Ömer de şöyle karşılık verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında karımı hayızlı iken boşamıştım. Babam Ömer, Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Allah'ın Resulü! Abdullah karısını hayızlı iken boşamış" deyip hükmünü sorunca bu boşamamın herhangi bir değerinin olmadığını belirterek: ''Onu geri döndürsün. Hayızından temizlendikten sonra artık ister boşar isterse de yanında bırakır'' buyurdu ve: "Ey Nebi! Kadınları boşayacağınızda, onları iddetlerini gözeterek boşayın"[Talak 1] ayetini "............" lafzıyla okudu.

 

[Sahih]

 

İbn Cüreyc der ki: "Mücahid'in bu ayeti bu lafızIa okuduğunu işittim."

 

 

 

18198 (16)- Salim bildiriyor: Babam İbn Ömer karısını hayızken boşadı. Bunu babası Ömer'e zikredince Ömer de Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gidip durumu bildirdi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de ona: ''Bu hayızından sonra bir daha hayız görüp temizlenene kadar yanında tutsun. Sonra boşamak isterse Allah'ın emrettiği şekilde boşasın. Yanında tutmak isterse de tutsun'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

18199 (17)- İbn Ömer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında karımı hayızlı iken boşadım. Babam Ömer bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e zikredince, şöyle buyurdu: "Ona söyle karısını geri döndürsün. Hayızından temizlendikten sonra bir daha hayız olmasını ve ondan da temizlenmesini beklesin. Temizlendikten sonra boşayacaksa onunla ilişkiye girmeden boşasın. Yanında tutmak isterse de tutabilir. Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur.''

 

[Sahih]

 

 

 

18200 (18)- Nafi' bildiriyor: İbn Ömer karısını hayızken bir talakla boşadı. Babası Ömer durumu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e zikredince onu geri döndürmesini, bir hayız dönemi daha geçirip temizlenmesini beklemesini, sonra da onunla ilişkiye girmeden boşamasını emretti ve Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddetin bu şekilde olduğunu ifade etti. Bundan dolayı İbn Ömer'e, karısını hayızken boşayan kişinin durumu sorulduğu zaman şöyle derdi: "Şayet karını hayızken bir veya iki talakla boşamışsan böylesi bir durumda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana onu geri döndürmemi emretmişti. Ancak üç talakla boşamışsan, başka bir adamla evlenip boşanmadan sana haram olur. Bunun yanında Allah'ın kadınları boşama konusunda sana emrettiğine karşı gelmiş olursun."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/421) rivayet etti,

 

 

 

18201 (19)- Enes b. Sirin bildiriyor: İbn Ömer'e, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında hayızlı iken karısını boşamasını sorduğumda şöyle dedi:

O zaman karımı hayızken boşanuştım. Bunu babam Ömer'e zikrettiğimde o da Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aktardı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''O'na söyle karısını döndürsün, Bu hayızından temizlendikten sonra emredildiği gibi onu temizken boşasın'' buyurdu." Ona: "Peki, hayızlı iken yaptığın bu boşamayı bir talak olarak saydın mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "İradesizliğim ve akılsızlığımdan dolayı yaptığım bu boşamayı neden saymayayım?" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/423) rivayet etti.

 

 

 

18202 (20)- Abdullah b. Ömer der ki: "Karımı hayızlı iken boşadım. Babam Ömer bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e zikredince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) buna öfkelendi ve şöyle buyurdu: "Onu geri döndürsün. Hayızından temizlendikten sonra bir daha hayız olmasını ve ondan da temizlenmesini beklesin. Temizlendikten sonra boşayacaksa onunla ilişkiye girmeden boşasın. Allah'ın kadınları boşama konusunda gözetilmesini istediği iddet budur.''

Salim b. Abdullah der ki: "Abdullah karısını bir talakla boşamıştı ve bu boşama bir talak olarak sayıldı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in emrettiği gibi de karısını döndürdü."

 

[Sahih]

 

 

 

18203 (21)- İbn Tavus, babasından bildiriyor: İbn Ömer'e, karısını hayızlı iken boşayan kişinin durumunun sorulduğunu işittim. İbn Ömer bunu soran adama: "Abdullah b. Ömer'i tanır mısın?" diye sorunca, adam: "Evet" karşılığını verdi. Bunun üzerine İbn Ömer şöyle dedi: "O da karısını hayızlı iken boşamıştı. Babası Ömer, Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gidip durumu anlatınca Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) karısını geri döndürmesini emretti." İbn Ömer'in buna başka bir şeyeklediğini de duymadım. Ravh rivayetinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''O'na karısını döndümtesini söyle'' buyurduğu ibaresi geçmiştir.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Bu kanalla Müslim (3660) ve Nesai (6/213) rivayet ettiler.

 

 

 

18204 (22)- Enes b. Sirin bildiriyor: İbn Ömer'e: "Karını nasıl boşadığını bana anlat" dediğimde İbn Ömer şu karşılığı verdi: "Karımı hayızlı iken boşamıştım. Bunu babam Ömer b. el-Hattab'a zikrettiğimde o da Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aktardı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona söyle karısını döndürsün. Bu hayızından temizlendikten sonra onu boşasın'' buyurdu." Ona: "Peki, hayızlı iken yaptığın bu boşamayı bir talak olarak saydın mı?" diye sorduğumda, İbn Ömer: "İradesizliğim ve akılsızlığımdan dolayı yaptığım bu boşamayı neden saymayayım?" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

 

 

18205 (23)- Yunus b. Cübeyr bildiriyor: Abdullah b. Ömer karısını hayızlı iken boşadı. Babası Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zikredince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ona karısını geri döndürüp temizlenene kadar beklemesini, sonra isterse boşamasını söyle'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

18206 (24)- Enes b. Sirin der ki: "İbn Ömer karısını hayızlı iken boşadı. Babası Ömer bunu Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zikredince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''O'na karısını geri döndürüp temizlenene kadar beklemesini, sonra isterse boşamasını söyle'' buyurdu." Şu'be der ki: Enes'e: "Bu boşaması bir talak olarak sayıldı mı?" diye sorduğumda: "Neden sayılmasın?" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

 

2. Cabir

 

- - (-)

18207- Ebu'z-Zübeyr der ki: Cabir'e kişinin adetli iken karısını boşaması konusunu sorduğumda şöyle dedi: "Abdullah b. Ömer de karısını adetli iken boşamıştı. Babası Ömer, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip durumu bildirince: ''Onu geri döndürsün! Zira hala karısıdır'' buyurdu.

 

[Hasen]

 

Heysemi (7768) der ki: "Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, ravileri İbn Lehia hariç Sahih'in ravileridir. Bu zatın hadisi hasendir."